Thursday, June 28, 2012

Pengalaman dengan Shaklee : Part 2

Mari kita bersambung lagi ye.. so, lepas bersalin saya memang tak ambil jamu atau apa-apa supplement pun.. gila kentang kan.. so, masa tu tinggal dengan mak (saya PJJ dengan Emi) sampai lah umur Hasya dekat 9 bulan, baru dapat bertukar ke KL.. maka, bermula rutin saya menjaga Hasya, Emi dan rumah kami.. serius rasa nak menangis!!! dan memang menangis pun.. baju tak lipat saya menangis, anak menangis pun boleh buat saya menangis.. masa ni, baru tau Shaklee ada supplement untuk set BF sebab susu saya semakin merudum.. ye lah, walaupun makan memang saya jaga, terlebih apatah lagi tapi emosi saya tak keruan.. sentiasa stress.. dalam set BF tu, ada B-Complex dan ia amat membantu saya.. kalau tak makan, saya akan jadi cepat penat, bila penat ada je lah yang tak kena di mata, dihati.. jom tengok apa yang saya makan sepanjang tempoh penyusuan saya dengan Hasya.. walaupun saya tak consume dengan full set, ini dah dapat membantu saya.. 


 bila saya makan vit ni betul-betul ikut masanya, saya perasan Hasya jarang kena selesema.. tapi ia nampak tak berkesan pada saya sebab saya sering kena selesema.. tak tau lah kenapa.. tapi kulit cantik.. jerawat pun jarang tumbuh..

 mula-mula, saya tak beli pun Vita-Lea ni.. tapi, bila Hasya sering sakit saya ada baca yang kemungkinan dia kekurangan zat besi/iron.. dan bila saya ambil supplement ni, nampak dia jarang sakit.. tapi, masa tu umur dia dah setahun 2 bulan dan dah cucuk vaksin pneumococus tu.. jadi, persoalannya adakah Vita-Lea ini membantu? saya pun tak ada jawapannya.. ini semua ketentuan Allah.. hanya Dia yang mengetahui.. saya cuma dapat besyukur dan meneruskan sahaja..


terbaik!!! susu jadi pekat dan Hasya akan lena kalau saya ambil supplement ini (susu saya memang dari azali tak ada lah banyak mana, tapi bila susu pekat, ia membantu juga mengenyangkan si kecil tu).. 10 biji sehari.. apa nak cakap lagi.. telan saja!!!


terbaik juga!!! bila saya stop set BF, ini antara supplement yang akan saya teruskan.. tadi dah order kat Emi, minta belikan ESP dan Meal Shake (bahagi dua dengan adik - dia pun tengah mengandung, tak lalu makan.. jadi saya cadangkan ambil kedua-dua ini.. harganya boleh tahan.. ESP RM121 dan Milk Shake RM98).. sekarang memang tak ada rasa nak makan pagi pun.. malam nak diet tak nak makan apa.. harap-harap minum ESP dan Meal Shake boleh la membantu rasa kenyang tu.. elok juga beli, dah nak bulan puasa pun.. so, sahur boleh minum Meal Shake.. oh, tahun lepas ada juga beli Perfomanca Drink.. bagus, susu maintain je dan tak rasa penat..

Alhamdulillah, setakat ni saya masih dapat menyusukan Hasya.. seronok tengok dia kekenyangan bila bf waktu malam.. siang dia dah minum fresh milk.. sebab? saya dah tak mengepam waktu siang.. dan stok semua dah habis.. kenapa saya tak mengepam waktu siang? saya dalam proses nak berhentikan Hasya dari bf sebab sekarang saya dah tak tahan dengan 'gigitan' nya pada B saya.. sakit sangat.. luka sekeliling B tu.. bila saya mengepam, ia membuatkan luka-luka tu makin teruk.. dan saya dalam proses nak kuruskan badan.. sepanjang 10 bulan mengandung dan 1 tahun 10 bulan saya hanya tumpukn kepada Hasya, sampai badan saya semakin kembang.. sekarang adalah masanya saya menjaga penampilan di mata suami.. walaupun Emi tak kisah, saya tau jauh di lubuk hati seorang suami, inginkan isterinya cantik, langsing.. hahahahaha.. semacam je statement kan.. 

Saya juga bercadang nak mengandung kali kedua.. dah mencuba hampir 3 bulan, tapi belum ada rezeki.. mungkin sebab berat saya berlebihan siapa tahu kan.. saya memang nak sangat dapat mengandung sekarang.. pertama adalah bila saya berkira-kira, saya kena bersalin sebelum bulan 6 bagi memungkinkan saya untuk berpuasa penuh pada tahun hadapan... tak larat rasanya ganti puasa hampir 30 hari semasa bersalinkan Hasya.. kedua sebab saya dah nak sambung belajar September ini.. mungkin ambil masa 2 tahun.. dan saya target nak besarkan baby baru tu sampai umur dia setahun lebih baru hantar ke Taska.. Tuhan je tau betapa saya risau dan susah hati bila anak kecil yang tak tau apa-apa dihantar ke Taska.. dan untuk mengelakkan kes saya beri anak minum susu lembu awal dari 2 tahun, saya akan mula buat stok banyak-banyak.. jadi, bila saya mula nak stop mengepam awal, stok masih lagi ada.. masa tu, boleh la fikir nak ramping semula.. ye, ramping itu perlu dan saya memang tak gemar bertubuh besar!!!

No comments: