Thursday, June 7, 2012

idea memasak tenggelam-timbul!!

Saya ni kadang-kadang bila nak memasak untuk Hasya, idea bertimbun-timbun, kadang-kadang terus zero sampai kena juga buka blog mommies yang lain.. macam hari ni, dah plan nak masak apa untuk Hasya esok.. plan nak buat ikan masak kurma, tapi bila terbaca entry satu mummy ni buat daging masak singgang, mcm berkenan pula kan.. disebabkan menu utama esok adalah Nasi Butter, maka tak match pula nak makan dengan daging masak singang kan.. sekarang lagi lah, saya dah niat nak bawakan Hasya makanan untuk minum petang.. ye lah, lama dia nak tunggu saya datang ambil petang tu sebab sekarang keluar pejabat jam 5.30 petang, dalam 6.30 petang baru sampai.. nanti lapar pula dia.. so, start awal bulan lepas saya dah mula bekalkan muntuk minum petang.. (nanti-nanti saya upload gambar macam mana saya prepare untuk bekal Hasya ke Taska).. saya pernah bekalkan roti, muffin, dan karipap - yang ini semua beli ya.. jadi, rasa nak jadi ibu yang lebih bertanggungjawab, saya pun mula mencari resepi untuk dibekalkan.. semalam first day saya buat Kek Coklat Kukus untuk saya bekalkan kepada Hasya.. hari ni pula bekalkan Butter Puff.. senang rasa hati.. esok ingat nak bekalkan Donut Labu.. bahan semua dah ada.. tinggal nak buat je.. antara resipi minum petang yang saya rasa saya sanggup nak buat sendiri ialah mash potato, chicken pie, makaroni bakar, dan makanan berasaskan roti macam roti telur, roti sapu jem/kaya.. saya masih belum mampu nak buat roti sendiri, jem/kaya sendiri.. nanti lah, bila dah cukup ilmu dan kerajinan saya berkali ganda nanti boleh lah saya buat semua tu.. harap-harap kesedaran yang saya pupuk sedari awal ini akan memberi kesihatan yang baik kepada anak saya, InsyaAllah

No comments: