Thursday, May 17, 2012

Menu Hasya

antara menu atau resipi yang sering (dan berulang-kali) saya masakkan untuk breakfast, lunch dan dinner si tecik adalah mengikut kesukaan si tecik, trial and error dan juga apa yang ada dalam fridge di rumah.. diharap dapat menjadi panduan ibu-ibu di luar sana.. maaf, saya bukan pro memasak, tapi saya berusaha sebab saya gembira anak saya makan apa yang saya masak walaupun ada masa, si tecik tu tolak mentah-mentah.. 'tak atap (tak sedap' katanya !!!

Breakfast

Variasi Bubur Nasi - Bubir kismis/kurma, bubur sup ayam/daging, bubur sayur/kacang peas/jagung, bubur ikan bilis
Variasi Nasi Goreng - nasi goreng cina, nasi goreng kunyit, nasi goreng ikan bilis (semua ni tak ada campur dengan seafood sebab Hasya alah, kalau makan nanti dia asek menggaru saje)
Variasi Roti - roti telur, roti cheese, roti tuna, roti gulung bersosej, roti bakar
Variasi Mee/Bihun - mee/bihun sup (feveret!!), mee/bihun ladna/hong kong, mee/bihun goreng, mee/bihun hailam, mee/bihun tom yam
Variasi Pasta - spagheti/makaroni/pasta carbonara, goreng cheese dan sup.. hasya bila nampak merah je, dia kata pedas.. makanya memang tak pernah saya masak kan bolognese (dah pernah cuba tapi dia tak nak)
Nasi Lemak (tanpa sambal, nasinya masak lembut-lembut, makan dengan timun, telur goreng dan ikan bilis goreng)

Lunch

Nasi Tomato + Ayam Masak Kurma
Nasi Ayam
Nasi Beriani + Ayam Goreng Rempah.. (kadang-kadang je saya masak kan nasi, especialy yang special macam ni.. kalau nasi putih, Hasya makan yang nasi yang Taska sediakan)
Nasi Jagung/Kurma/Kismis 
Sup Ayam/Daging
Tom Yam
Masak Lemak Kuning (ikan)
Masak Lemak Putih (bayam/taugeh/tempe/tauhu/petola)
Sup Tofu/Fucuk/Telur/Petola/Labu Air
Bayam Masak Air
Sayur Campur
Ikan Bakar (balut dengan daun kunyit, sedap sangat bau dia)
Ikan Goreng
Ikan Stim

(biasa saya akan pastikan ada semua zat dalam setiap Menu Hasya seperti carbo, protein dan pelawas seperti sayur - carrot, zuccini, timun, bronkoli, kobis bunga, kobis, tomato, cendawan, kangkung, sawi dan lain-lain)

Dinner

Biasanya saya repeat je Menu B/fast atau Lunch.. tak pun kalau keluar makan, biasanya order Mi Sup/Nasi Goreng atau pergi makan Nasi Arab.. Sup Cendawan pun si tecik ni suka..

Snek

Biskut (aneka biskut yang tak ada krim)
Pancake aka lempeng - pisang, coklat
Jemput-jemput bilis/bawang/oat
Sardine/Butter Puff
Pisang Grill Cheese
Kuih-muih - karipap, pau, apam polkadot, muffin/cup cake (ni semua saya beli yang frozen atau order sebab saya memang tak pandai nak buat semua ni)
Buah - pisang, lai, pear, epal, avocado

saya dah terletak garam sikit dalam makanan Hasya.. saya pernah terbaca (tak ingat kat mana0), kanak-kanak tidak boleh mengambil lebih 5g garam sehari.. szaya pernah sukat, leebih kurang hujung susu kecil.. jadinya saya masuk kan garam hanya secubit untuk setiap masakan.. cuma memberi rasa.. itu pun selepas umur Hasya 1 tahun 3 bulan baru dia kenal garam.. yang lebih baik, tak payah bagi langsung.. saya pun tak pasti mana silap nya.. selepas ini, saya akan pastikan anak yang seterusnya, saya lebih peka dan berhati-hati dalam bab pemakanan ni.. BERUSAHA LEBIH BAIK!!


No comments: