Friday, May 4, 2012

bukan senang nak besarkan anak

tak tau nak post apa kat blog sebenarnya.. cuma nak cerita pasal satu jenis penyakit ni..  sebulan dua ni asyik dapat berita anak kawan kena penyakit Nephrotic Syndrom .. seorang kenal masa kat INTAN.. ceritanya, anak dia bengkak kat mata.. sehari, dua hari tak surut, bawa pergi check doktor.. lepas tu buat urine ngn blood test.. doc bagtau anak dia lebih kurang umur 3 tahun (girl) kena penyakit ni sebab kandungan protein dalam air kencing melebihi had, maknanya dalam badan dia kurang kandungan protein which is tak baik untuk badan dan tumbesaran.. Ya allah, masa tu dengan nak exam lagi, assignment group nak kena hantar.. nasib ketua kumpulan baik hati.. tak datang pun dia suruh tand tangan je sebab sepanjang kursus kat INTAN, kedatangan tak boleh kurang 80% kalau tak dianggap gagal.. tapi, mak mana yang sanggup biar anak kat hospital (sebab doktor nak monitor) berhari-hari dalam jagaan suami? so, bila dah discaj, hari-hari kenamakan ubat steroid,  timbang berat, check protein dalam urine rasanya kena turun bawah 14 (unit tak pasti).. sekarang dah hampir sebulan lebih dia dok monitor anak dia.. selain tu, makanan semua kena masak sendiri sebab doktor advice makanan less salt.. (ada yg boleh capai tahap no salt).. tak pasti macam mana keadaan anak dia sekarang.. sebab ikut kata kawan ni, ada kawan opisnya pun ada gak pengalaman macam ni, sampai anak umur 7 tahun baru stop makan ubat tu.. dan seorang lagi kawan masa kat UTM (seperti dalam link di atas).. masuk ni dah 3 orang cerita yang saya dapat.. sedih sangat rasa hati...

walaupun punca penyakit ni agak sukar diketahui, sedaya upaya saya cuba masak untuk Hasya.. biar se-simple mana pun, biar terbangun lambat pun (untuk rekod, saya pernah terbangun jam 6.30 pagi, masih sempat buat mihun goreng bodo dan sup ikan.. ini antara menu paling simple.. sambil nak tunggu sup ikan hasya masak, saya sempat mandi.. oh, sepanjang menjadi ibu, saya berjaya mandi laju-laju, tapi BERSIH!! dan keluar kerja jam 7.15 pagi).. bukan tak ada makan kat luar, tapi dalam seminggu, adalah sekali dua saya bagi Hasya makan kat luar.. itu pun, dia lagi suka makan nasi putih kosong dengan ikan goreng.. keropok semua saya memang tak bagi.. gula-gula pun.. coklat pula hanya sekali sekala.. cuma sekarang saya cuba bagi Hasya makan biskut tawar-tawar macam biskut keluaran Jacob's.. bak kata mak saya, bukan senang nak besarkan anak dan memang betul dan hakikatnya banyak cabaran terutama part pemakanan dan kesihatan Hasya.. semoga Hasya dijauhkan dari segala penyakit yang ada disekeliling kita ni..

No comments: