Monday, October 31, 2011

saya perlukan rasa SABAR itu

hari ni baru saya sedar, susah nya untuk menjaga seorang suami dan seorang anak perempuan yang berumur 1 tahun!!! termasuk menjaga diri sendiri!!!

SUAMI
setakat menjaga pakaian seharian nya, untuk dibasuh, disidai, dilipat dan di seterika tak ada masalah.. nak melayan rajuk nya, moody nya juga sebenarnya tak ada masalah sebab suami saya bukanlah orang yang mood nya ada pasang dan surut.. cuma bila sesekali berlaku keadaan duduk bersama di depan TV tanpa bercakap sepatah pun selama hampir sejam, adalah saat yang paling tidak menggembirakan..  makan malam setelah saya berhempas pulas memasak 2 jenis lauk lepas balik dari kerja dimana sampai di rumah jam 6 petang, dengan si kecik yang meraung minta diteman di ruang tamu dan suami hanya makan TANPA bertambah, juga adalah saat yang tidak menggembirakan saya.. dua perkara yang saya masih tak dapat faham dan terima bila jawapan yang diberikan oleh suami : "tak ada apa, abang ok je, tak bercakap ke kita tadi?" atau "sedap je sayang abang masak.. abang dah kenyang.." errr?????

ANAK
bila masa si anak dengan gembiranya memandikan diri dengan sebotol Solivite, saya masih tersenyum
bila masa si anak mencerai2 kan biskut nya di atas permaidani, masih saya tersenyum
bila masa si anak meiminta nasi, saya beri tap makan 2 sudu.. minta pula biskut, saya beri tapi lepas tu dicampak ke tepi, bila si anak minta bekal nasi saya yang dalam tu penuh kicap bercili.. saya tak beri.. MERAUNG si anak, hilang sabar saya.. lepas tu pergi kerja dengan hati yang bersalah!!!!

SAYA
........
(tak tau menjaga diri sendiri)


nota : 
bila review semula catatan perjalanan seorang ibu di FB, terasa saya tak sempurna.. sedih, rendah diri.. rasa macam tak sanggup nak tambah anak!!! 

hati, ber-SABAR-lah!!!!


7 comments:

Mrs. NeuroOne said...

Yup. Communication between husben n wife mmg sgt penting & berharga.
Kadang rasa sunyinye...
Kadang rasa diri kurang di sayangi...
Kadang rasa lainnya bila dah kawen... mase bercinta leh pulak borak lame2 kan...

Tp tu la... bagi lelaki they always think it is simple.
But for us, we always thinks it is complicated :p

::. Jangan pk byk sgt... Fikirkan positif way. Try buat reverse psychology ke. Try any other method untuk ceriakan hidup n pasangan n si kecik.::

Itulah asam garam RUMAHTANGGA!

Nur Hareza said...

siet - perkara 'dalam kain' ni susah kan.. nak luahkan, malu.. nak simpan, makan diri.. sebenarnya tak de apa pun, cuma pompuan ni sensitif sgt hati nya..

Nur Hareza said...

siet - apsal aku tak bley nak komen blog ko?

Nurul Aini said...

biasa la tu reza bila ber anak kecil ni.. akak ni nak menjaga suami dan 2 anak kecil lagi tak terurus rasanya.. terkejar2 ke sana ke mari.. huhu

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

sib baik asben hg x berangin, aku ngan nak menjaga asben berangin, anak2 dua org dan yg si hero tu mmg sgt2 tak makan saman..huhuhu...lotih eden..at last diri sendiri yg tak terjaga...mcm tarzan dah kat umah....need spa and relaxxx... jommm..hehehe

Nur Hareza said...

k.aini - si kecik tu langsung tak boleh tinggal sorg main kat depan
linda - nakkkk!!! aku ada 2-3 keping free vaucer spa, tapi xde masa nak p.. huwaaaaa!!!

ryy.han said...

nobody perfect..

mmgla kdg2 rasa em alahai...diri sdiri mcm dh xterurus..xpa kayuh pelan2..marriage is lifetime university..sentiasa belajar..skrg pening anak nk besar, nanti dah besar pening benda lain plak