Thursday, October 13, 2011

cerita Abah saya dan Ayah Hasya

Saya ada seorang Abah.. Abah yang saya kenali semasa kecil adalah seorang yang garang terutamanya dalam bab pelajaran.. semasa bersekolah rendah, hujung minggu Abah akan menyemak buku latihan saya dan sekiranya ada tandaan pen merah pada helaian buku terutama subjek Matematik, memang saya akan ketar lutut.. jenuh nak berjawab kenapa jawapan saya itu salah di mata Cikgu sedangkan saya rasa saya dah buat sehabis baik.. ;) Pernah apabila saya tak dapat mehafal Sifir, saya dikejutkan dari tidur dan disuruh berdiri bersama Ina (adik no. 2) atas meja makan dan selagi tak lancar sebutan, jangan harap dapat tidur.. saya paling benci part menghafal Sifir ni.. cukup LEMBAM tambahan Sifir 7 dan 8.. huwaaaa... walaupun pada malam itu saya berjaya menghafal tanpa tersekat2, sebenarnya sampai sekarang kalau melibatkan Sifir 7 dan 8, memang saya teragak2.. LEMBAM nya sampai dah beranak kecil kan.. tapi itu lah Abah.. setiap kata2 Abah memang saya tak berani ingkar.. tapi, saya lebih rapat dengan Abah, dan lebih menyayangi Abah.. bukan tak sayangkan Mak, tapi perasaan mengasihani Abah ada lebih sikit.. tak tau kenapa, kalau tengok semula gambar masa kecil2 dulu, saya banyak bergambar disebelah Abah, mungkin saya dari kecil dah punya adik, maka Abah banyak menjaga saya dan Mak banyak menguruskan adik..

Abah jarang sakit, dan sekali sakit boleh meleleh air mata saya melihatnya.. pernah satu ketika (dalam tahun 2004) Abah kena Gout kat kaki, sampai tak boleh berjalan.. nak ke bilik air kena merangkak.. sedihnya hati saya.. Abah juga selalu sebut nak kan saya duduk dengan dia, kalau boleh bila dah bekerja nanti, kerja dekat2 dengan rumah asalkan boleh duduk bersama dengan Mak dan Abah.. Alhamdlillah, saya dah tunaikan hajat Abah.. hampir 3 tahun saya tinggal sebumbung dengan keluarga, makan nasi free, tak payah bayar sewa rumah.. Merasa lah abah menjaga cucunya yang sorang tu.. cukup puas hati saya..

Suami saya, ada mirip sikapnya dengan Abah.. Abah memang tak banyak mulut, bukan berat mulut ye..kebiasaannya bila Mak start membebel, abah akan diam.. paling tidak dia akn tidur.. sama juga dengan Emi, bila saya start membebl yang bukan2, dia akan berdiam sahaja.. Abah tak lokek tenaga tolong mak buat kerja rumah.. dia boleh jahit sendiri kalau ada seluar/kain yang koyak kalau Mak tak sempat nak buat.. Emi akan jahit sendiri lebihan kaki seluar baru dibeli.. mungkin dia tak nak susahkan saya atau dia tahu jahitan saya sememeh..Bila ada duit lebih, Abah akan bawa kami adik beradik keluar makan-makan.. dulu masa kecik memang tak kenal apa itu KFC, McD.. Pizza Hut apatah lagi.. kami hidup amat sederhana tapi cukup makan pakai.. setakat makan Nasi Goreng Ayam dan Fresh Orange tu tak lah kami jakun.. dan serupa dengan Emi, walaupun tak selalu, dia akan bawa saya keluar makan kat tempat yang saya nak pergi, kat tempat yang orang kata best.. mahal, murah semua Emi bawa cuma tak dapatlah selalu kan.. saya pun sekarang dah tak nak bebankan suami dengan permintaan yang bukan2.. kalau dah rasa tak tahan sangat tekak ni, saya akan offer belanja.. tak salah kan macam tu.. baru lah namanya hidup suami isteri..

Sayang sayang mereka.. sayang yang teramat sayang.. mereka punya keistimewaan tersendiri..  saya pernah ada rasa marah, kecil hati pada mereka, mohon maaf dan ampun.. akan saya usaha tak buat macam tu lagi.. saya akan cuba beri yang terbaik buat kedua2 insan ini.. harapan saya, Hasya akan menyayangi Emi sepertimana saya menyayangi Abah.. dan saya tak akan cemburu sekiranya saya jatuh No. 2 di hati Hasya sebab sekali Hasya lukakan hati Emi, seribu kali saya akan terluka.. sebab saya tak dapat lihat hati Emi terluka dek anak sendiri...luka hati seorang ibu tidak baik kan kepada anak nya.. ini yang saya cuba elakkan..

jom tengok video yang menyentuh perasaan ini.. sedih nyer..


sob..sob..sob.. bergenang air mata saya

nota : saya baru nak mengenali Ayah Mertua.. tak banyak yang dapat diceritakan di sini.. tunggu, satu hari pasti saya akan coretkan juga

No comments: