Tuesday, July 3, 2012

uruskan rumahtangga bersendirian

Oleh sebab Emi tak ada selama 3 minggu, maka kepala otak ligat berfikir apa cara yang memudahkan dan cepatkan tempoh berada di dapur.. sebabnya, Hasya saya ni, kalau saya buat kerja lain, dia tak ada masalah.. tapi kalau saya ke dapur je, mula lah minta berdukung!! jadi cara yang saya buat malam tadi masa Hasya tidur ialah dengan potong semua bawang, tumbuk dan masuk kan dalam bekas.. tengok lah tahan berapa lama.. harap-harap dapat tahan 3-4 hari jadi lah.. ni kira eksperimen juga lah.. ke dua saya potong semua sayur-mayur (tapi tak basuh lagi kecuali carrot) dan masuk dalam bekas berasingan.. so, semalam dah ada bekalan sayur seperti carrot, bunga kobis, kobis, sawi dan brokoli.. mungkin saya akan habiskan sawi dulu dan akhir sekali baru carrot.. next week boleh beli sayur lain pula kan.. ikan pun saya dah siap-siap letak kat bahagian bawah fridge, nanti malam, keluarkan sekejap bagi defrost, lepas tu masuk balik kat bahagian bawah fridge.. esok pagi-pagi boleh terus masak.. tak perlu lagi nak tunggu defrost.. saya rasa ok cara macam ni.. tak banyak mana pun khasiat yang hilang dari ikan tu..

Jam 6.30 pagi tadi dah siap-siap bawa turun tilam, bantal dan beg baju Hasya letak dalam kereta.. kalau semuanya nak bawa turun serentak, memang tak cukup tangan lah.. itupun plastik sampah tak sempat bawa turun lagi.. nanti lah malam nanti baru buang.. baju memang capai je yang tak perlu nak gosok.. kain tak habis lipat, ada satu mesin lagi nak kena sidai balik nanti.. bunga pun tak sempat nak siram.. jangan mati bila Emi balik sudah la.. tu semua Emi yang biasa buat.. cepatlah minggu depan.. nak balik kampung seminggu.. tak adalah sorang-sorang nak buat semua ni.. 

nota :  kepada Emi - jangan risau ok.. boleh buat semua ni sorang-sorang, InsyaAllah.. doa kan je Hasya tu setiap pagi bangun tidur jam 7.. kalau dia bangun jam 5.30 pagi, confirm jadi lipas kudung!!!!

No comments: