Thursday, September 9, 2010

bf utk bb hasya


.
Hari ke 20 bb hasya dilahirkan, dan dah 19 hari bf hasya.. Sepanjang bf kn bb ni, xde la masalah, rs lg sng pulak.. Bila bb nanges nk susu, trs bg.. Xpyh nk bancuh2 lagi.. Dan setakat ni berjaya xbagi bb hasya gnkan puting ksg (pacifier).. Tp smlm bila start mengurut, tgh2 tu bb nages nk susu.. Suh mak bg susu yg da di pam.. Gn kan sudu sbb plan nk kenalkan hasya ngn botol/puting bila da sebulan nti.. Hasya dia nak gn sudu tu tp tiap kali nak sudu susu dr botol, dia nanges.. Susu dlm mulut, dia diam.. Mcm tu la smpai mak start membebel suh juga2 ajar hasya gnkan botol.. Xpun bg puting ksg suh hasya diam.. Mak gak kata susah kalo xajar dr sekarang, nti kalo bb xmo gn botol, susah nak cr org jaga.. Sy diam je.. Xtau nk xplain camne.. Bila mak kata jgn ikutkan sgt menda dlm buku, lg la sy xtau nk ckp apa.. Ehmmm.. Nk kn beli jg la.. Plan nak beli botol n puting brand breastflow.. kak aishah pernah suggest gn jenis ni.. Tp beli je la dl.. Buat mak diam dl.. Kalo xde keperluan sgt, tgu dl la sekurang2 nya bila bb da 3 mgu lebih.. nsb baik hubby sekepala ngn sy bab2 bf ni.. Dia la yg banyak bg dorongan.. hrp2 la dpt bf bb hasya scr xclusive smpai bb 6 bulan.. Amin..

2 comments:

aishah zaharin said...

akak bg aidin minum EM dlm bottle masa dalam pantang once a day, masa akak tengah berurut. rasanya setakat once a day takde apa, aidin so far okay jek. mak reza cakap tu betul gak, takut nanti tak nak ngan botol.

nurhareza said...

kak, da 2 hr try bg hasya susu gn botol, tp hasya xberapa nak.. 1st day, hailmi tlg bg susu 4 oz, dia minum xsmpai 2 oz pn.. Tu pn siap tekeluar2 lg.. Hr ni try 1 oz.. Setengah je kut dia minum.. Esk nak kn try lg nih